24/3/12

VIII JORNADES EMOCIONALS BARCELONA

Aquest any, les VIII Jornades, tenint en compte que el tema que tractava era el de la salut, sempre vinculat amb les emocions, els ponents han estat bàsicament metges, neuròlegs i psicòlegs que estan i treballen dins l’àmbit sanitari.

A continuació us faré cinc cèntims del que recordo va transmetre la Marta Ligioiz, neurobiòloga sevillana qui va fer l'acte inaugural de les Jornades.

El primer que ens va dir va ser que deixéssim el llapis i el paper sota la cadira perquè pretenia que aprenguéssim, a través de les vivències, com alguns estímuls externs, la música, per exemple, poden modificar el nostre estat d’ànim. Varem tenir l’oportunitat de ballar i comprovar com les relacions amb les altres persones milloren a través d’activitats i l’activació del cos. Com el moviment i l’actuació és bàsica per millorar l’estat d’ànim. Ens va recomanar fer-nos un llistat d’activitats motivadores i, sobretot, portar a la pràctica alguna d'elles quan l’estat d’ànim està baix. Ballar, cantar, anar a córrer, anar de compres, fer un bon àpat, etc. Jo us aconsello penjar el llistat a la nevera i recordar-lo quan tinguen un mal moment; una manera d'anar creant consciència.

Va recordar, escenificant amb els participant a les Jornades, com funcionen a nivell neurobiològic els canvis d’ànim. Durant la sessió, l'Esteve Pujol es va  inventar una nova paraula: serotonitzar; la serotonina és l’hormona que actua i  fa possible que sentim felicitat. L'augment de serotonina en els circuïts nerviosos produeix una sensació de benestar, relaxació, concentració i major autoestima. Tothom es pot serotonitzar des de la consciència i voluntat; automotivar-nos per sentir benestar personal i emocional.
I així s'arribà la conclusió de que l'alumnat necessita d'aquest estat de benestar per aprendre perquè els nivells de concentració i relaxació possibiliten l'obertura i rendiment ple de la ment. 

Altres aspectes que va recordar:
- Coherència. Diem que volem ser feliços però ens recordem que ens sentim fatal, que no podem, que no som capaços, etc. Si volem ser feliços hem de plantejar-nos quines actuacions farem per aconseguir-ho. Caminar en la direcció que volem. Missió i visió en la mateixa direcció.
 - Sentir d’humor. Riure! Explicar acudits i si no en saps, practica! Perquè ets capaç d’aprendre! Riure és sa i bo. Els nostres alumnes necessiten un bon clima escolar i és important que se sentin animats i motivats perquè els neurotransmissors del cervell s’activen i és llavors quan es produeix, des d’aquesta major obertura mental, l’aprenentatge.
- Cal ser amics de nosaltres mateixos. Estimar-nos, cuidar-nos, riure, etc
- No jutjar els altres i aprendre a mirar més enllà, expressió que ja coneixeu els lectors d'aquest bloc. Analitzar les diferents possibilitats de qualsevol comunicació, resposta o actuació dels altres. Deixar de pensar que la primera idea que ens ve al cap pot ser la única i verídica. Pensar que hi ha d'altres possibilitats.
- La profecia de Rosenthal; de l’autocompliment o efecte Pigmalió és un fet i tenim la possibilitat d’aplicar-ho a les aules. Donem confiança als alumnes perquè és bàsic perque hi hagi aprenentatge.
- Els canals d’aprenentatge; visual, auditiu i cinestèsic. Un mestre ha de comunicar utilitzant els tres canals de comunicació per tal d’assegurar que tot l’alumnat recull, d’una o altra forma, la informació; que pugui entendre, comprendre i aprendre.
- Els hàbits i les habilitats s’interioritzen  a través de la pràctica; fer i repetir. Posem a la pràctica les teories i habilitats socials que coneixem i volem incorporar a la nostra rutina.
- La plasticitat del cervell és un fet ja analitzat, estudiat i verificat pels científics i s’ha comprovat que tenim la capacitat de reprogramar les nostres idees, creences i fets. Podem decidir triomfar i el conscient i l’inconscient la recull per passar a ser una realitat, sempre acompanyat per les nostres actuacions.

La Marta proposa planificar les nostres vides per ser feliços. Ens va fer plantejar quin dia de la setmana preferíem, com a estratègia, per arribar a la idea de que podem planificar la nostra vida per viure-la gaudint-la i sentint-nos feliços. Els assistents varem contestar, fent cas al que plantejava, dient un dia de la setmana. Ella va aprofitar per explicar-nos com tots els dies de la setmana poden ser atractius si els planifiquem. PeO es que un dilluns no podem anar al cinema o a sopar?

Cal fer-nos conscients de les grans possibilitats per millorar aspectes de la nostra vida a partir d'una actitud positiva i optimista. Com ja hem dit altres vegades, els problemes sempre hi seran i el més important és l'actitud que prenem davant aquests problemes. Com ens responsabilitzem i solucionem els problemes? Hi ha una fòrmula màgica: APRENDRE A BALLAR SOTA LA PLUJA!

Serotonitzem-nos!!! Proposem-nos viure de forma plena, convençuts i amb ganes de riure per activar els nostres neurotransmissors i viure plenament.

Aprofito aquest espai per agrair-li a la Marta la seva gràcia sevillana. El seu to distés i natural que va amenitzar tant l'acte inaugural.