Amb els primers compassos s’adona que la música el fa sentir... el fa
sentir.... no troba la paraula que defineix el seu estat. Només sap que es
troba bé, que res no el preocupa i que no hi ha, ara mateix, cap lloc en el món
millor que el lloc on és: dins seu.
No és la primera
vegada que escric en aquest bloc sobre les estratègies d'autocontrol aplicables en moments difícils o
conflictius. Tal i com li passa al Pau, hi ha altres persones que troben en la
música una activitat per pujar l'estat d'ànim; a mi, per exemple.
Aprofito per
aclarir que les estratègies d’autocontrol no són única i exclusivament aquelles
que tranquil·litzen. Aquestes són bàsiques i necessàries per començar a reconduir
qualsevol conflicte o tasca a fer, però no són suficients. Una vegada
aconseguida la calma cal actuar per trobar solucions responsables als problemes
que ens preocupen.
A l’escola i amb
els infants, des de P-3 i fins a 6è, apliquem unes consignes màgiques inicials
per aconseguir la calma interior emocional que permet pensar equilibradament i
des de la raó.
Les consignes
són:
- STOP; un espai per deixar passar l’estona i no actuar de manera impulsiva que normalment ens porta a equivocar-nos i ferir les altres persones.
- RESPIRO, agafant aire pel nas i deixant-lo anar per la boca. Aquest respirar oxigena el cervell i és la manera de controlar les emocions del moment.
- COM EM SENTO? Cal tenir consciència de què i com ens sentim i plantejar-nos
- QUIN PROBLEMA TINC? Per què em sento d'aquella manera? Quina ha estat la causa del problema?
- COM EL PUC SOLUCIONAR? Trobar les alternatives per solucionar els problemes i anticipar les conseqüències de cada alternativa per decidir:
- QUINA ÉS LA MILLOR SOLUCIÓ? Triar-ne la que creiem adequada més efectiva i respectuosa amb les altres persones.
- COM HO HEM FET? Avaluació final igual d’important que la resta de les consignes perquè ens servirà per decidir si aquesta solució la volem aplicar altres vegades o no, depenent de la seva efectivitat.
Les consignes
descrites les vam copiar d’un material elaborat pel Manuel Segura i que es
fonamenten en teories d’altres pensadors i experts: la teoria dels cinc pensaments per a resoldre conflictes.