8/11/09

Cercant espais per parlar de les emocions

Els dimecres al matí, a primera hora, entro a la classe de 2n per a fer lectura de contes curts. Aquest grup fa educació emocional des de estaven a P-4. És un grup gairebé expert en el tema emocional.

Els professionals que volem treballar l'educació emocional aprofitem qualsevol moment per fer-ho. Bé, ja sabeu que no hauríem d'esperar l'estona d'educació emocional sinó que qualsevol moment és l'oportú perquè forma part de qualsevol moment a l'escola i a la vida personal. Així és que un dels dies, abans d'obrir el llibre de contes, que la mestra m'havia deixat preparat, els vaig proposar als infants que cada dia propossessim una paraula emocional i que de manera ràpida la definissim. Els va agradar la idea i vam elaborar un cartell que varem penjar en un racó de la classe. Allà penjarem cada paraula emocional que definim.

La primera paraula la vaig proposar jo IRA. Tot i que havíem parlat altres vegades, i tenint en compte les aportacions, vam necessitar del diccionari per diferenciar-la de l'enuig.

El segon dia una mare que casualment va entrar a la classe li vam demanar que ens digués una paraula emocional i ens va proposar AMOR. Aquest dia, també amb ajut del diccionari van sorgir dues paraules més relacionades i les vam ordenar segons el grau d'intensitat; AMOR-ESTIMA-AFECTE.

L'últim dia un nen de la classe va proposar la paraula ALEGRIA. Què és i on és? Ells anaven dient i jo apuntava a la pissarra els comentaris que feien i qui el feia.

En el moment de dir on era l'alegria, apuntaven van dir al cor, a tot el cos i la Paula va dir que l'alegria estava situada al cervell. Jo, gairebé bocabadada, vaig manifestar una emoció d'alegria especial i vaig demanar ls infants si sabien què volia dir la Paula. És cert que està al cervell? Per què? Com és? Vam acabar dient que quan recordem una situació passada d'alegria recuperem també l'emoció d'aquell moment. És cert que està al cervell!!