Rendeixes a la feina
quan et preocupa el teu fill que s’ha posat malalt i l’has hagut de deixar a
l’escola tant sí com no? Pots concentrar-te quan t’acabes de barallar amb els
fills o la parella? Pot un infant aprendre de manera impassible quan els pares s’estan separant?
Possiblement tots
coneixem les respostes perquè hem experimentat en el propi cos que, amb nervis,
preocupacions, neguits i presses no som capaços de pensar i rendir tant com
quan ho fem des de la tranquil·litat.
Les escoles, entre
altres temes, fa temps que reflexionen i es preocupen per augmentar el
rendiment escolar, atendre l'alumnat des de les seves pròpies característiques i ritmes d'aprenentatge, crear espais adaptats a les seves
necessitats i objectius acadèmics i, també i molt important en aquests moments,
per superar la manca d’atenció de l’alumnat i millorar el clima educatiu dels
centres.
Però, a què em refereixo quan parlo de clima educatiu? Què és? Doncs em refereixo al conjunt de
característiques socials, personals, emocionals i, fins i tot, ambientals que
construeixen un entorn agradable i que fomenta els processos d'aprenentatge
efectius i de qualitat.
Alguns
estudis fets confirmen la interrelació existent entre el clima escolar positiu
i algunes variables, com ara, el rendiment i l’educació psicosocial i emocional
de l’alumnat. Cos
i ment han d’estar tranquils i en harmonia per poder rendir i això ho sap molt
bé en Pep Guardiola perquè ho aplica amb el seu equip de futbolistes, el Barça! Ell
sap que un bon clima relacional i personal facilita el rendiment físic i
mental.
A través dels cursos, al
Josep Gras, tenim un propòsit clar en aquest sentit i s’estan introduint canvis
importants que potencien un ambient agradable per a la comunitat educativa;
pares, mares, alumnat, mestres, conserge, personal de neteja, secretària,
monitors del menjadors, etc. Forma part
del currículum ocult, però cal tenir-ne consciència de la seva existència i
efectivitat. Aspectes molt senzills com ara saludar-nos de bon matí amb un
somriure, fer agraïments verbals que es van contagiant sense ni adornar-nos-en,
fer elogis de feina o actuacions ben fetes, acompanyar els alumnes des del
respecte pel seu procés i ritme d’aprenentatge característic, etc., aspectes
que creen vincles afectius, imprescindibles perquè l’alumnat pugui aprendre
dins un ambient d’acolliment i confiança i on tots puguem créixer com a
persones equilibrades, en harmonia, amb autoestima i capacitat per a relacionar-nos
de forma respectuosa.
Són importants les
entrades a l'escola disteses i sense les presses socials. L’alumnat entra a l'aula i durant deu minuts té la possibilitat de
dir, parlar, observador, escoltar música o simplement ser-hi. Sense presses i
respectant els ritmes personals. Les famílies acompanyen els infants a classe i
mentre creuen els passadissos van saludant a la resta de mestres amb somriures,
agraïments, salutacions, comentaris i mirades que despunten un bon inici
escolar.
Fa poc escrivia: no hi ha
cognició sense emoció. Ara afegeixo: No hi ha cognició sense emoció i un bon
clima que faciliti la convivència i el compartir. Un espai ambientat amb gust,
acollidor i amb relacions gratificants faciliten l'aprenentatge, les ganes
d’aprendre, inspira confiança i energia per superar els entrebancs.
Al Josep Gras hi ha la
intenció de fer canviar el clima educatiu. Vol crear ambients de treball agradables, segurs, efectius, d’ajuda i estimació. Vol educar una actitud en els infants.