22/4/12

CLIMA I RITME EDUCATIU


Rendeixes a la feina quan et preocupa el teu fill que s’ha posat malalt i l’has hagut de deixar a l’escola tant sí com no? Pots concentrar-te quan t’acabes de barallar amb els fills o la parella? Pot un infant aprendre de manera impassible quan els pares s’estan separant?

Possiblement tots coneixem les respostes perquè hem experimentat en el propi cos que, amb nervis, preocupacions, neguits i presses no som capaços de pensar i rendir tant com quan ho fem des de la tranquil·litat.

Les escoles, entre altres temes, fa temps que reflexionen i es preocupen per augmentar el rendiment escolar, atendre l'alumnat des de les seves pròpies característiques i ritmes d'aprenentatge, crear espais adaptats a les seves necessitats i objectius acadèmics i, també i molt important en aquests moments, per superar la manca d’atenció de l’alumnat i millorar el clima educatiu dels centres.

Però, a què em refereixo quan parlo de clima educatiu? Què és? Doncs em refereixo al conjunt de característiques socials, personals, emocionals i, fins i tot, ambientals que construeixen un entorn agradable i que fomenta els processos d'aprenentatge efectius i de qualitat.

Alguns estudis fets confirmen la interrelació existent entre el clima escolar positiu i algunes variables, com ara, el rendiment i l’educació psicosocial i emocional de l’alumnat. Cos i ment han d’estar tranquils i en harmonia per poder rendir i això ho sap molt bé en Pep Guardiola perquè ho aplica amb el seu equip de futbolistes, el Barça! Ell sap que un bon clima relacional i personal facilita el rendiment físic i mental.

A través dels cursos, al Josep Gras, tenim un propòsit clar en aquest sentit i s’estan introduint canvis importants que potencien un ambient agradable per a la comunitat educativa; pares, mares, alumnat, mestres, conserge, personal de neteja, secretària, monitors del menjadors, etc.  Forma part del currículum ocult, però cal tenir-ne consciència de la seva existència i efectivitat. Aspectes molt senzills com ara saludar-nos de bon matí amb un somriure, fer agraïments verbals que es van contagiant sense ni adornar-nos-en, fer elogis de feina o actuacions ben fetes, acompanyar els alumnes des del respecte pel seu procés i ritme d’aprenentatge característic, etc., aspectes que creen vincles afectius, imprescindibles perquè l’alumnat pugui aprendre dins un ambient d’acolliment i confiança i on tots puguem créixer com a persones equilibrades, en harmonia, amb autoestima i capacitat per a relacionar-nos de forma respectuosa. 

Són importants les entrades a l'escola disteses i sense les presses socials. L’alumnat entra a l'aula i durant deu minuts té la possibilitat de dir, parlar, observador, escoltar música o simplement ser-hi. Sense presses i respectant els ritmes personals. Les famílies acompanyen els infants a classe i mentre creuen els passadissos van saludant a la resta de mestres amb somriures, agraïments, salutacions, comentaris i mirades que despunten un bon inici escolar. 

Fa poc escrivia: no hi ha cognició sense emoció. Ara afegeixo: No hi ha cognició sense emoció i un bon clima que faciliti la convivència i el compartir. Un espai ambientat amb gust, acollidor i amb relacions gratificants faciliten l'aprenentatge, les ganes d’aprendre, inspira confiança i energia per superar els entrebancs. 

Al Josep Gras hi ha la intenció de fer canviar el clima educatiu. Vol crear ambients de treball agradables, segurs,  efectius, d’ajuda i estimació. Vol educar una actitud en els infants.